Mummamarmelad


2 äpplen
1 krm kardemummakärnor
6 dl röda vinbär
1/2 dl russin
1 1/2 dl vatten
1/2 krm kanel
1 1/2 msk vaniljsocker
4 1/2 dl socker

1. Skala, kärna ur och skär äpplena i små bitar. Stöt kardemumman i en mortel. Blanda alla ingredienser i en kastrull. Koka upp. Skumma av. Låt koka ca 20 minuter.

2. Fyll marmeladen i en väl rengjord burk.
Njut med rostat bröd, scones eller till ostbrickan.

"Jag har en buske röda vinbär som ger mycket bär. För tio år sedan tyckte jag att det blev tjatigt med alla saftkok och eftersom jag är intresserad av matlagning och husmanskost så provade jag mig fram till detta recept. Min dotter blev förtjust i marmeladen och gör den till sin familj också. Jag kallar den för mummamarmelad för att jag tycker att det låter roligare än mammas marmelad."
Yvonne Persson, Kumla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar